2012. augusztus 31., péntek

A sült csirkemell

Száraz, unalmas, egyszerű, első ránézésre úgy leginkább semmilyen. Ámde bisztró éttermekben találkoztam már maradandó élménnyel, ezért nem tettem le teljesen a jó csirkemellről. Persze náluk gyakran a hangzatos sous vide eljárás is segít, amivel alacsony hőfokon vákuumban párolják tökéletesre a húsokat, de azért egy jó serpenyővel is van még értelme az életnek. Egy ilyen sült csirkemell jó lehet húsos salátákhoz (pl. cézár), gyors ebédnek (lehet mellé egyszerű kukoricasalátát is enni, amit konzerv kukoricából, paradicsomból, mozzarellagolyóból, lilahagymából szoktam készíteni citromlével és olívaolajjal, de még gyorsabb a majonézes kukorica), vagy bármilyen kellemes zöldhöz, nyári nagy melegben, diéta alatt, megmiegymás. 
A fűszerezés szabadon választott, én majorannát, cayenne borsot és őrölt borsot szoktam tenni a csirkére. 
Ha valakit csak a csirkemell sütése érdekel, a recept végén összefoglaltam a lépéseket. :)

2 adagnyi:
  • 1 nagyobb csirkemellfilé
  • só, bors, majoranna, cayenne bors (1-1 tk)
  • 1 tk mustár
  • olaj
  • újburgonya
  • újhagyma
  • fokhagyma
  • koktélparadicsom
  • zöld spárga
  • petrezselyem

1. Egy nappal korábban a csirkemelleket bepácoltam: a két félre vágott húsról levágtam a nyesedéket, a mustárt, a majorannát, a cayenne borsot, az őrölt borsot és kevés olajat összekevertem, átkenegettem vele a csirkét, állni hagytam benne felhasználásig.

2. A húst sütés előtt 30 perccel kivettem a hűtőből, hogy ne hűtse majd le a serpenyőt. A másik fontos dolog, hogy csak közvetlenül sütés előtt sózzuk. Ezután pedig inkább jó forró, mint közepesen forró, de nem füstölgő teflonos serpenyőben mindkét oldalát pirulásig sütöttem. Itt is arra kell figyelni, hogy ne mozgassuk a húst, mert nem lesz lehetősége pirulni, ha mindig úton van. Ha elég olajjal pácoltuk, nem kell alá külön olaj sem.

3. Amikor mindkét oldaluk megpirult, kis hőálló tálba szedtem őket (kevés olajat tehetünk alá) és 180 fokra előmelegített sütőben kb. 20-25 percig sütöttem még. Kivéve 10 percig alufóliával lefedve pihentek, ezután tálaltam.

4. Amíg a sütőben tartózkodnak a csirkemellek, a köret elkészítése jön, ami nem túl bonyodalmas. Első lépésben mindent falatnyira vágtam. Ezután kevés olajon megpirítottam az újburgonyát, kiszedtem az olajból, a helyére beleszórtam a felcsíkozott újhagymát, a karikára vágott fokhagymát és a kb. 4 cm hosszú darabokra vágott spárgát is. Sóztam, borsoztam, nagy lángon 10 percig pirítottam az egyveleget. Ezután visszatettem a krumplit is, felöntöttem fél dl vízzel, lefedtem, és még kb. 5 percig pároltam a keveréket. A végén hozzáadtam a paradicsomot és a felaprított petrezselymet is, de ezekkel már csak 1-2 percet pirítottam.

*Hogyan süssünk jó csirkemellet:

- fűszeres, de só nélküli pácolás egy éjszakán keresztül
- sütés előtt 30 perc pihentetés szobahőmérsékleten
- forró, de nem túl forró serpenyőben két-két perc pirítás mindkét oldalnak, immáron sózva (kéreg + szín elérése)
- 180 fokra előmelegített sütőben 20-25 perc sütés
- 10 perc pihentetés felhasználás előtt alufóliával beborítva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése