2012. augusztus 30., csütörtök

Borskéregben sült karaj zöldbors mártással

Szinte mindent eggyel borsosabban szeretünk, mint kellene, ezért aztán csodálatos ötletnek tűnt túlzásba esni, így lett a vastagon borskérges hús nyakonöntve zöldbors mártással, amit bélszínhez/steakhez egyébként is imádok.
Ha egészben sütünk karajt, két lehetőségünk van arra, hogy ehető legyen a végeredmény: vagy kapunk karácsonyra egy húshőmérő villát, vagy pedig alacsony hőfokon sütjük a húst kétszeres ideig. Mindkettőt próbáltam, mindkettő szépen működik, a rostok szétválnak, a szaft nem veszik el, a hús nem szárad ki.

A karaj 2 személyre:
  • 60 dkg csont nélküli karajból marad még vacsorára is
  • egész vagy durvára tört színes bors
  • 1 ek méz
  • 2 ek (dijoni) mustár
  • 1-2 ek olaj
1. Az egészben vásárolt karajról levagdostam a hártyákat, illetve a csontot is, ha épp a hentes bácsi nem csinálta meg helyettem. Az egész borsot kávédarálón vagy mozsárban durvára törtem, így jön ki az igazi aromája, de készen is megvehető, a lényeg az, hogy ne finomra darált borsot használjunk.

2. Egy tálkában összekevertem a mustárt, a mézet, a sót és az olajat. Ezzel a mázzal a karajdarab minden oldalát szépen átkentem.

3. Mélyebb tálkában elegyengettem a durvára tört borsot, majd mintha paníroznék, ebbe forgattam a mustáros karajt. Vastag réteget kell alkotnia a borsnak, ezért kell alaposan bemustározni a húst, hogy jól rátapadjanak majd a borsdarabkák.

4. Forró teflonserpenyőben (olaj nélkül) a borsos karaj minden oldalát hirtelen megkapattam (két villával könnyű forgatni), majd egy kis tepsibe emeltem át, aminek az aljára olajat öntöttem. Lehet tenni alá/mellé darabolt hagymát, egy kis vizet mindenképp vagy bort is akár. Alufóliával lefedve két útra léphet a folyamat.

5/1. Ha nincs húshőmérőnk, akkor a sütő hőfokát 140 fokra állítjuk, ilyenkor két óra a sütési idő lefedve, majd a pirítás kedvéért 200 fokon még 5-10 perc.

5/2. Ha van húshőmérőnk, akkor lehet bátran sütni 180 fokon lefedve, kb. 50 perc után már le lehet ellenőrizni a belső hőmérsékletet. A hústűhöz tartozó táblázatból kikerestem a közepesnél kicsivel jobban átsült  állapot hőfokát, aztán alufólia nélkül még 5 percet pirítottam a tetején.

6. Amikor kivettem a sütőből, átemeltem a húst egy vágódeszkára, beborítottam alufóliával és 10 percet pihentettem a saját gőzében. Így lesz szép szaftos.

Zöldbors mártás:
  • konzerv (puha!!) egész zöldbors
  • 1,5 tk mustár
  • fél tk ketchup
  • citromlé
  • vaj
  • liszt
  • tejszín
  • tej
Az arányokkal bajban vagyok, mert csak érzésre készítettem. Az biztos, hogy legalább 3-4 ek vajat kell lassú tűzön olvasztani, ez 3 ek lisztet felvesz. Világos rántást készítettem, ízesítettem mustárral, ketchuppal, pár csepp citromlével, beletettem mondjuk fél üveg lecsöpögtetett zöldborsot (ez 4 ek lehet), felöntöttem kevés tejjel és több tejszínnel, hogy közepesen sűrű mártást kapjak. Jól össze kell forralni, hogy a liszt ne maradjon porszerű benne. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése